niedziela, 13 listopada 2016

Recenzja konferencji Product Development Days 2016

Na początku listopada w hotelu Park Inn by Radisson w Krakowie odbyła się konferencja Product Development Days 2016. Wydarzenie dzieliło się na część konferencyjną oraz warsztaty. Dzięki uprzejmości organizatorów mogłem uczestniczyć w wykładach prowadzonych przez ludzi, którzy na rozwoju i zarządzaniu produktem, marketingu i sprzedaży zjedli zęby! Niestety bilet dostarczony przez organizatorów nie pozwolił na wstęp na warsztaty więc nie mogę wam opowiedzieć co się na nich działo jednakże słyszałem o nich kilka pochlebnych opinii od innych uczestników konferencji. Po wejściu do hotelu dokonałem szybkiej wymiany biletu na konferencyjną wejściówkę i pomaszerowałem żwawym krokiem na pierwszy z interesujących mnie wykładów....

Day 1

Roman Pichler: Agile Product Roadmaps


Roman podzielił się z nami swoją wiedzą o roadmapach produktu. Roadmapy służą do obrazowania ogólnego planu ewolucji produktu w kolejnych major releasach przez najbliższe 6, 12, 18 i niekiedy 24 miesiące. Dzięki temu narzędziu możemy spojrzeć ponad następny release produktu i zobaczyć jak wstępnie ma kształtować się jego dalsza przyszłość. Wizja przyszłości produktu  może być szczególnie interesująca dla managerów oraz udziałowców. Roman radził żeby robić przegląd roadmapy minimum raz na kwartał. Pomimo faktu, że Roman poprowadził wykład przez Skype’a uważam go za jednego z najlepszych prezentujących tej konferencji. Gorąco mogę polecić jego stronę http://romanpichler.com gdzie znajdziecie mnóstwo ciekawych informacji i użytecznych narzędzi. Najważniejsza lekcja:

“Cele w roadmapie produktu powinny mieć metryki, które mówią czy dany cel został osiągnięty”

Jonathan Gall: Framer, a preview of the future of Interaction Design


Na jednej z kolejnych prezentacji prowadzonych przez Jonathan’a Gall dowiedziałem się o istnieniu rozwiązania o nazwie Framer, pozwalającego prototypować interfejs użytkownika. Zwykle do stworzenia prototypu interfejsu użytkownika aplikacji konieczne jest zaangażowanie programistów. Wiadomą rzeczą jest, że czas programistów do najtańszych nie należy. Framer pozwala użytkownikom nietechnicznym tworzyć interaktywne symulacje designu aplikacji. Niestety nie jest to narzędzie stricte WYSIWYG i użytkownik musi opanować podstawy CoffeeScript. Framer nie jest rozwiązaniem darmowym ale jego zakup oraz nauka użytkowania może się opłacać. Gdyby moja praca polegała na tworzeniu wielu różnorodnych propozycji designu interfejsu użytkownika to rozważyłbym jego zakup.

Oana Juncu: Product as a Story – Agile Product Development


Oana zaczęła od podkreślenia faktu jak istotne podczas tworzenia produktu jest korzystanie z historii użytkownika (User Stories). Następnie opowiedziała nam o tym jak istotne jest prezentowanie dema po zakończeniu każdego sprintu. W bardzo trafny sposób porównała produkt do serialu telewizyjnego. Użytkownicy naszego produktu są jak aktorzy w serialu. Mają swoje historie i aspiracje. Naszym zadaniem jest, żeby produkt podobnie jak serial zakończył się dla nich happy end’em. Podobnie jak czeka się z niecierpliwością na kolejny odcinek ulubionego serialu nasi użytkownicy powinni czekać na demo naszego sprintu. Najważniejsza lekcja:

“Produkt jest historią o naszych klientach, o pożądanej przez nich przyszłej wersji rzeczywistości”

Samuel Cook: Storytelling in the digital age


000_yoda.jpg
Czyli przedstawienie tworzenia produktu od strony marketingowej. Prezentujący opowiedział o procesie tworzenia “Customer Avatar”, czyli pewnym modelu komunikacji marketingowej. “Customer Avatar” jest tworzony w celu spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy klienta. Na każdej konferencji musi być przynajmniej jeden slajd z mistrzem Yodą i tu Samuel mnie nie zawiódł. Najważniejsza lekcja:

“Bądź jak mistrz Yoda, do którego klient przyjdzie po wiedzę”

Silvana Wasitova: What makes a Good Product Owner


Co sprawia, że Product Owner jest dobry w tym co robi? Odpowiedź wydaje się banalna - przede wszystkim wiedza. Wiedza o produkcie i wszystkich typach jego użytkowników, o każdej funkcjonalności, o konkurencyjnych rozwiązaniach na rynku i o tym jak nasz produkt wypada w porównaniu z nimi. Silvana podkreślała także, że dobry Product Owner musi być dobry w porozumiewaniu się z innymi członkami teamu.

Kluczowa w tej pracy jest także umiejętność podejmowania decyzji. Trzeba przy tym pamiętać, że Product Owner nie może być ograniczony w podejmowaniu decyzji  przez osoby znajdujące się wyżej w hierarchii firmy. Kwestionowanie i unieważnienie decyzji Product Ownera może mieć negatywne konsekwencje dla produktu i teamu. Uczestniczenie w daily scrum powinno być zwyczajem a nie sporadycznym wydarzeniem jeśli zajmujesz takie stanowisko. Jest to prosty i szybki sposób, który uczyni Produkt Ownera dostępnym dla całego teamu przynajmniej raz dziennie. Był to jeden z najlepszych wykładów, w których miałem przyjemność uczestniczyć. Najważniejsza lekcja:

“Know your product. Know your priorities”

Day 2

Yook Shee: Startup thinking in large corporates as a key to successful innovation


Drugi dzień rozpocząłem od uczestnictwa w wystąpieniu keynote speakera. Prezentujący przedstawił pozytywy zastosowania podejścia agile w skostniałej korporacji latami wydającej kolejne wersje tego samego produktu z odświeżonym interfejsem. Yook Shee zachwalał zalety przejścia od pomysłu na produkt prosto do jego marketingu. Podkreślił, że samym stworzeniem atrakcyjnej video prezentacji oraz reklamowaniem produktu można osiągnąć bardzo wiele. Szczególnie ważne jest, żeby wykonać najmniejszy możliwy wysiłek potrzebny do tego żeby ktoś kupił nasz produkt pozostając w konwencji - najpierw sprzedaż, potem development. Najważniejsza lekcja:

“Sell it, then make it”

Beata Kupiec: Product Management … all about people


Istotna rola komunikacji z ludźmi w pracy Product Manager’a. Cały team powinien wiedzieć kim jest klient i z jakimi problemami ma do czynienia. Dobry PM jest osobą, której zadaniem jest przekazać tę wiedzę w sposób zrozumiały i wyczerpujący. PM jest łącznikiem między teamem i klientami. Jednakże jeśli PM słucha jedynie klienta a teamu używa jedynie do developmentu to marnuje połowę jego potencjału. Każdy członek teamu powinien być zachęcany do wyrażania swoich opinii i czuć się zaangażowany w tworzenie produktu. Najważniejsza lekcja:

“Ask not what your team can do for you, ask what you can do for your team”

Anna Tutak: (U)X Marks the Spot: Creating Experience Maps


“X marks the spot” - mówili piraci patrząc się na mapę z zaznaczonym miejscem ukrycia skarbu. Anna opowiedziała o swojej przygodzie z wymianą karty kredytowej i jak poszczególne etapy współpracy (lub jej braku) z bankiem wpłynęły na jej odczucia jako klienta. Na podstawie badań doświadczeń klienta na każdym etapie procesu można stworzyć Customer Experience Map. Experience Map jest cyfrowym podsumowaniem tych badań. Dzięki nim jesteśmy w stanie dostrzec, kiedy podczas używania naszego produktu dzieje się coś niepokojącego. Zdecydowanie jedna z ciekawszych prezentacji konferencji. Dobrze przygotowana i doskonale poprowadzona. Najważniejsza lekcja:

“Kiedy tworzysz aplikację zastanów się co użytkownik robił zanim zaczął jej używać i co zrobi po tym jak skończy”

Piotr Nabielec: Methods and tools to support your Personal Productivity


Inspirujący wykład o tym jak zbudować backlog dla swojego życia. Zastosowanie metodyki zwinnej do zarządzania swoim życiem pozwala wycisnąć z niego ile tylko się da. Piotr zasugerował, że powinniśmy się skupić w życiu na co najwyżej trzech projektach. Następnie musimy zaplanować swój tydzień oraz poszczególne dni tak aby uwzględnić każdy z nich. Podobnie jak planuje się kolejne iteracje, wyciągamy zadanie z backlogu i umieszczamy do wykonania w odpowiednim czasie. Zaprezentowane zostały także narzędzia, które mogą okazać się pomocne jeśli zdecydujemy się zarządzać naszym życiem jak dobrze naoliwionym projektem. Warto tu wspomnieć o TrelloMam zamiar zajrzeć na stronę Piotra http://produktywni.pl i zgłębić temat. Myślę, że ta metoda może być odpowiedzią na mój osobisty chaos organizacyjny i zamierzam ją sprawdzić w praktyce. Najważniejsza lekcja:

“This is why scrum is working. We plan some predictable future”

Przemysław Stanisz: 10 points to a great sales UX


Triki i sztuczki, które zagwarantują ci następne spotkanie. Prowadzący podkreśla, że kluczowe jest to słowo “następne”. Pierwszy kontakt powinien mieć na celu jedynie ustalenie innego czasu i miejsca spotkania, np.“Spotkajmy się na 15 minutowej kawie i porozmawiajmy”

Przemek dał nam jeszcze kilka innych doskonałych porad. Mówił o tym, że decydujące znacznie ma nawiązanie więzi z klientem poprzez znalezienie czegoś co was łączy, a kiedy demonstrujemy produkt to nie powinniśmy demonstrować zbyt wiele. Najważniejsza lekcja:

“Nie stać Cię, żeby nie mieć dobrze przygotowanej strategii działania”

Podsumowanie


20161108_133312.jpgProduct Development Days to konferencja, którą zdecydowanie mogę polecić. Organizacja była bardzo dobra. Zadbano o wszystkie potrzeby uczestników. Szczególnie miłym akcentem były podawane do kawy i herbaty świeżo pieczone ciasteczka, które znikały jak ciepłe bułeczki.

Przyznacie że wyglądają apetycznie.... :)



Czekanie w kolejce po jedzenie umilała relaksująca muzyka na żywo. Występ zespołu Indygo dodał lunchowi smaku. 
Wokalista miał głos jak młody Sinatra.



Widzimy się zatem na Product Development Days 2017!
20161108_130931.jpg


Autor: Michał “Kwadrat” S.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz