Co to dashboard w dwóch zdaniach?
Dashboard można tak skonfigurować, aby prezentował swoją zawartość zaraz po podłączeniu się do narzędzia Jira. Pierwsze określenie, które przychodzi do głowy to swoisty ekran powitalny. Każdy użytkownik logując się do narzędzia Jira może zostać przywitany istotnymi informacjami z projektu, w którym bierze czynny udział bądź ma jakiś interes. Uważam, że drugim równie dobrym określeniem będzie raport zbiorczy prezentujący najważniejsze informacje skupione na jednej stronie. Wiemy ile w dzisiejszym świecie zależy od aktualnych informacji, ważne aby mieć je pod ręką i potrafić z nich skorzystać.
Aby wyświetlić pulpity nawigacyjne istniejące w instancji Jiry należy skorzystać z górnego menu:
Górny pasek >> Dashboards >> View all Dashboards
Tworzenie własnego pulpitu nawigacyjnego
Co może być źródłem danych dla dashboardu
Jako twórca pulpitu nawigacyjnego masz możliwość zdecydować na temat źródła danych wsadowych dla pulpitu nawigacyjnego. Będziesz miał/a do wyboru następujące opcje:
- wybrany projekt (wszystkie zgłoszenia z dowolnego projektu istniejącego w Jira),
- zestaw odfiltrowanych zgłoszeń z jednego projektu (rezultat zapisanego filtra),
- dane zagregowane z kilku projektów jednocześnie (rezultat filtra kumulującego zgłoszenia z kilku wybranych projektów lub rezultaty z filtra bazujące na kilku projektach nas interesujące)
Dzięki tej funkcji otrzymasz dashboard wyświetlający wszystkie interesujące Cię dane w jednym miejscu.
Jeśli jesteś zainteresowany karierą w zarządzaniu projektami i chciałbyś zdobyć nowe umiejętności jako Scrum Master, warto rozważyć możliwości zatrudnienia w tej roli. Na portalu Jooble znajdziesz wiele ofert pracy dla Scrum Masterów, gdzie znajomość narzędzi takich jak Jira jest wysoko ceniona. Sprawdź dostępne oferty pracy i rozpocznij swoją karierę w zarządzaniu projektami już teraz!
Kto może tworzyć dashboardy ?
Twórcą może być każdy aktywny użytkownik Jira. Jedyna istotna kwestia, o której nie wolno zapominać to fakt, że nowe ekrany nawigacyjne są w swojej definicji prywatne (nie dostępne dla innych poza twórcą) i twórca musi zdecydować, czy chce się podzielić swoim dziełem z innymi tj.:
- określoną rolą/rolami projektowymi,
- grupą założoną przez osobę site-admina,
- organizacją,
- wszystkimi bez wyjątku (dostępny publicznie).
W ramach podziału uprawnień twórca ma możliwość decyzji z kim dzieli się uprawnieniem do przeglądania a z kim uprawnieniem do edycji dashboardu. W przypadku korzystania z danych będących rezultatem filtra, również filtry muszą mieć odpowiednie ustawienia współdzielenia.
W celu utworzenia własnego dashboardu użytkownik musi skorzystać z górnego menu:
Górne menu >> Dashboards >> Create Dashboard
Jak efektywnie tworzyć dashboardy?
Oczywiście jako standardowy użytkownik a tym bardziej osoba zarządzająca projektem/programem/portfelem/organizacją będziesz zainteresowany/a aby uzyskiwać istotne informacje szybko i precyzyjnie, można powiedzieć „za jednym rzutem oka”. Dobrze zaprojektowany dashboard powinien to umożliwiać.
Twórcy oprogramowania zadbali o to aby dostarczyć twórcom dashboardów kilku możliwości tworzenia pulpitów nawigacyjnych.
Po pierwsze układ strony (ang. layout) pozwalający na wybór układu prezentacji i komunikacji treści w pulpicie komunikacyjnym. W standardzie są dostępne dwie kolumny, ale twórca może sterować ich szerokością lub ostatecznie podzielić dostępny ekran na trzy równe części. W zależności o prezentowanych treści różne układy strony znajdą swoje zastosowania.
Po drugie dzięki tzw. wbudowanym gadżetom (w mojej wersji Jira mam ich do wyboru ok. 34). Dzięki nim twórca może zadbać o prezentowany zakres danych, atrakcyjną i przejrzystą formę oraz kolejność prezentowanych informacji. Zdecydowana większość gadżetów jest dodatkowo konfigurowalna i pozwala na kilka form prezentacji danych, tak aby były jak najbardziej zbliżone do potrzeb organizacji.
Na szczególną uwagę zasługują dwa gadżety które pozwolą Wam na bardziej zaawansowane interakcje z prezentacją danych tj.
1. Filter Results (pokazujący istotne informacje dla określonego filtra)
Przykład: Informacje, które mogą pomóc osobie/zespołowi w koordynacji i codziennym planowaniu zadań do wykonania
2.Two Dimensional Filter Statistics (Wyświetla w dwóch wymiarach statystyki zgłoszeń zwróconych z określonego filtra)
Przykład: Informacje, które mogą być wykorzystywane do raportowania statystyk
Możliwe operacje na dashboardach?
Jako osoba mająca uprawnienia i korzystająca z pulpitów nawigacyjnych możesz:
- Utworzyć kopię pulpitu nawigacyjnego, który aktualnie przeglądasz,
- Zmienić nazwę lub udostępnić pulpit nawigacyjny szerszemu gronu,
- Filtrować pulpity nawigacyjne po nazwie lub właścicielu, projekcie bądź grupie,
- Posprzątać, przenosząc niepotrzebny, niechciany pulpit do kosza,
- Zmieniać właścicieli pulpitów nawigacyjnych, jeśli masz takowe uprawnienie administracyjne.
Przykładowy demo dashboard
Z pewnością nieco inaczej będzie wyglądał pulpit nawigacyjny projektu rozwoju oprogramowania a nieco inaczej tzw. usługi utrzymania/wsparcia produkcji. Oczywiście w realnym życiu każdy z Was samodzielnie zdecyduje co jest dla niego istotne i jakie informacje chce/powinien zawrzeć na dashboardzie swojego autorstwa.
Poniżej przykładowy pulpit nawigacyjny składający się z dwóch kolumn i 5 gadżetów, zrobiony dosłownie w 10 minut.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samych pulpitach nawigacyjnych oraz możliwościach konfiguracji narzędzia Jira to zapraszamy na nasze autorskie szkolenie –> „Administracja Jira Cloud na poziomie projektowym”.
Ponadto zapraszamy do sprawdzenia aktualnego kalendarza szkoleń.
0 komentarzy