Scrum to metodyka prowadzenia projektów. Zaliczana do tzw. metodyk zwinnych, zgodnych z manifestem Agile’a. Najczęściej wykorzystywana w projektach informatycznych. Nazwa „scrum” wywodzi się z terminu występującego w grze rugby, tłumaczonego powszechnie jako „młyn” lub „przepychanka”.
Pomysłodawcami jej są Hirotaka Takeuchi i Ikujiro Nonaka, którzy w artykule The New New Product Development Game, jaki ukazał się w Harvard Business Review (styczeń-luty 1986), przedstawili ogólne założenia metodyki. Ken Schwaber w 1995 roku sformalizował definicję i samą metodykę.Używana jest w skomplikowanych projektach, w których nie można przewidzieć wszystkiego, co może się przydarzyć lub w przypadku przedsięwzięć o wysokim stopniu innowacyjności.Metodyka skupia się na:
- dostarczaniu kolejnych, coraz bardziej dopracowanych wyników projektu,
- włączaniu się przyszłych użytkowników w proces wytwórczy,
- samoorganizacji zespołu projektowego.
Zazwyczaj zespół scruma składa się od 5 do 9 osób. Dobrze, gdy ma charakter interdyscyplinarny i składa się z osób reprezentujących różne umiejętności. Osoby uczestniczące w zespole nie mogą uczestniczyć w innych zespołach.Główne role w projekcie grają: „Mistrz Młyna” (Scrum Master), Właściciel Produktu (Product Owner) i Członkowie Zespołu (The Team).
Linki zewnętrzne
0 komentarzy